Recensie 'Bodkin Ras'

A.J.A. Hendrikx

Bodkin Ras, de knap gemaakte, eerste lange speelfilm van de jonge Nederlands-Iraanse schrijver en regisseur Kaweh Modiri, gaat over nieuwkomer Bodkin die zich probeert te settelen in het Schotse kustplaatsje Forres. Bodkin, gespeeld door Sohrab Bayat, is op de vlucht voor een gewelddadige gebeurtenis elders. Via een baantje in een restaurant komt hij na een tijdje terecht bij Eddie: een kleine ondernemer die hekken en omheiningen rond huizen maakt. Eddie maakt deel uit van een groepje stamgasten van de pub The Eagle.

In tegenstelling tot spraakwaterval Johhny in Mike Leighs duistere film Naked (1993) die ook op de vlucht is, lijkt de veel zwijgzamere Bodkin in eerste instantie wel te gaan slagen in het opbouwen van een bestaan in Forres. De stamgasten kampen ook met allerlei problemen uit het verleden. Terwijl ze die proberen te verdrinken in The Eagle wordt Bodkin opgenomen in de gemeenschap zonder dat er al te veel vragen worden gesteld.

Maar dit kan niet altijd zo blijven. Geheimen in films zijn er immers om uiteindelijk onthuld te worden. Net als 'Mijn inbreker en ik', een korte documentaire uit 2010 waarin Modiri een inbreker die zijn laptop gestolen heeft gedurende een jaar stalkt, is Bodkin Ras als een documentaire opgezet, met voice overs en personages die rechtstreeks in de camera hun verhaal doen. Bayat is de enige professionele acteur, alle andere personages zijn inwoners van Forres die zichzelf spelen. De plaats Forres en de pub The Eagle, zijn bestaande locaties. Het is geen gemakkelijke klus om de optredens van Bayat en de locals tot een hecht geheel te smeden.

Modiri is er in geslaagd om een balans te vinden tussen de verhalen van Eddie, Lily en de andere inwoners van Forres en het verhaal van Bodkin. Met Bodkin Ras laat Modiri zien heel wat in zijn mars te hebben.

• Jaar: 2016 • Regie: Kaweh Modiri • Duur 79 minuten

De film is vanaf 8 september 2016 te zien in de Nederlandse filmtheaters en ook via Filmthuis ( www.filmthuis.nl )