Recensie – Disney Premium Nr. 1 & 2

Peter Moerenhout

Innovatief

In 1996 kregen een resem jonge stripmakers van de Italiaanse afdeling van Disney groen licht om eens iets nieuws uit te proberen. Donald Duck werd gecast als een duidelijk op Superman geïnspireerde superheld in een reeks eigen verhalen. Wegens het enorme succes volgde in 1999 een reeks verhalen rond detective Mickey Mouse in een noir sfeer. Sanoma brengt die verhalen nu uit in een vuistdikke pockets. In alle oneven nummers verschijnen de verhalen van Superdonald, in alle even nummers komen Mickey’s Mysteries.

Beide reeksen werden indertijd als zeer innovatief ervaren en dat zijn ze ook. Zo innovatief zelfs dat er amper een link is tussen deze verhalen en het Disney Universum. De enige dingen die effectief behouden worden zijn Donald, Mickey en enkele nevenpersonages. Die laatste zelfs enkel in de gedachten van Donald en Mickey en niet in de avonturen zelf. Zo vermeldt Donald zijn neefjes en Dagobert Duck en heeft Mickey het over zijn allerliefste Minnie, maar die komen niet in beeld.

Op zich is dat een zeer goede zet aangezien dat de makers een vrijgeleide geeft om, compleet los van enige continuïteit, volledig te freewheelen. Zelfs het stuntelige en opvliegende karakter van de oude Donald Duck is ver weg. Mickey daarentegen blijft een ingoede en brave Hendrik.

De gekozen genres lenen zich uitstekend tot pulp met een extreem hoog entertainmentgehalte en het feit dat iedereen een eend, muis of ander Disneydier is verhoogt het leesgenot. De makers spelen met de clichés van de genres en weten daar af en toe een verrassende draai aan te geven. De in deze bundels verzamelde verhalen hebben een heerlijk verschroeiend hoog tempo en zijn spannend tot op de laatste pagina. Bovendien worden Donald en Mickey omringd door een zeer uitgebreide, diverse en goed uitgewerkte cast.

Voor iemand die opgroeide met deze personages is het een gelukkig weerzien met ze, zeker nu ze in een meer volwassen setting gepresenteerd worden. Let wel, dit is geen ‘Watchmen’ of ‘The Dark Knight Returns’ en zelfs geen ‘Amoras’. De bundels zijn immers geschikt voor alle leeftijden.

De tekeningen, hoewel gemaakt door een hele hoop verschillende Italianen, zijn consistent en van een hoog niveau. Die van de Donald Duck Pocket zijn echter net iets interessanter omdat de flitsende science fiction gevechtsscènes zich uitstekend lenen tot enkele psychedelische en surrealistische tableaus.

De eerste pocket telt 352 pagina’s en de tweede 408. Aan 9.95 euro per stuk lijkt me dit het hoogste aantal pagina’s kwalitatief stripvertier voor het minste geld dat u zich momenteel bij de stripboer kan aanschaffen.

Disney Premium Nr. 1 & 2

Alessandro Sisti

Guido Martina