Recensie over 'The secret history of the World'

The secret history of the world is een curieuze bestseller van Mark Booth. Het boek leest als een ‘wie is wie in de esoterie.’ Werkelijk alle ‘usual suspects’ passeren de revue: van madame Blavatzky tot Jung, van de graaf van Saint Germain tot Ouspensky en Gurdijef, van Nostradamus tot de godin Isis en van Paracelsus tot Christian Rosenkreuz. Jammer genoeg is het boek weinig analytisch.

Het is vooral een allegaartje: een interessante overkoepelende theorie, die in de titel wordt gesuggereerd, biedt Booth niet. Hij komt niet verder dan wat vaag gezever over polytheïsme in de Bijbel en elders en reïncarnatie. Hij betrekt tal van auteurs en kunstenaars bij zijn verhaal, van wie ik vermoed dat enkele zich in hun graf zullen omdraaien, vanwege de manier waarop de auteur hen bij zijn theorieën betrekt. Hij haalt er Rabelais bij, Dante, Cervantes, Shakespeare en Dostojewski. Ook tal van schilders passeren de revue, van Leonardo tot Raphael en Rembrandt.

Booth stipt tal van interessante zaken even aan, maar hij behandelt deze op een weinig concrete manier. Soms zijn zijn theorieën ronduit absurd, bijvoorbeeld als hij vertelt over het vertrek van de godin Isis naar de maan, of als hij stelt dat apen mislukte mensen zijn.

De auteur gaat in op theorieën over wie de toneelstukken van Shakespeare schreef (Shakespeare zelf lijkt me zo), wanneer koning Arthur leefde (1100 voor Christus in de Britse bronstijd!), hoe het zat met de ondergang van Atlantis en nog veel meer. Het boek is rijk geïllustreerd en dat is wat mij betreft het sterkste punt van deze publicatie. Zo is er een schilderij opgenomen van de mij onbekende Nederlandse schilder Domenicus van Wijnen. Een nieuwe visie op de geschiedenis van de mensheid wordt in dit werk echter niet geschetst.

Mark Booth, The secret history of the World, ISBN 978 1 59020 162 6.