Recensie over 'Fake vintage book covers'

In het vierde deel van Fake Vintage Book Covers biedt de Belgische tekenaar Kristof Spaey een hommage aan het werk van de pulp kunstenaars Robert McGinnis en Robert Maguire.

Het is een retro-album dat fake kaften toont van ‘goedkope’ Amerikaanse fictie uit het verleden. Bijna alle afbeeldingen betreffen mooie vrouwen in een heldere stijl neergezet, meest in een provocatieve pose en met bijgevoegd een stimulerende Engelse tekst met een knipoog.

Hoewel de teksten voor een ironische lading zorgen, kan dit album toch niet als een parodie worden aangemerkt. Daarvoor is de esthetische benadering van Spaey te duidelijk. Hoofddoel lijkt te zijn aantrekkelijke vrouwen te tonen, in verschillende staat van ontkleedheid. Bij Spaey is de vrouw vooral een mooi plaatje; het gaat om wat in het feministisch repertoire ‘scopophilia’ wordt genoemd, waarbij de mannelijke blik bepaalt hoe een vrouw getoond wordt. De vrouwen van Spaey zijn lief, verlangend en speels; dus zoals mannen zouden hopen dat ze altijd zouden zijn.

De stijl van Spaey is herkenbaar en wijkt af van die van zijn voorbeelden, waarmee Spaey zich zeker kan meten. Hier is dus ook niet meteen sprake van een pastiche, waarin de navolger zijn voorbeelden zo getrouw of slaafs mogelijk volgt.

Spaey gebruikt heldere zwarte lijnen en een geraffineerd kleurenpalet, dat zorgt voor het gewenste retro effect. Nadeel van de stilistische coherentie en thematische eenduidigheid is dat de kijklezer veel van hetzelfde voorgeschoteld krijgt. Wie enkele van deze covers heeft gezien, heeft ze alle gezien. Wat dat betreft zou het interessant zijn als de tekenaar zou variëren met zijn (zeker geslaagde) stijl en met de thematieken. Binnen het genre van de goedkope paperback zijn vele ondersoorten, zoals de detective of horrorfictie. Misschien dat Spaey daar ook eens zijn visuele visie op kan geven.

Hoe dan ook: dit mooi uitgevoerde hardcover album is geschikt voor de koffietafel van de mannelijke estheet.

Kristof Spaey, Fake Vintage book covers volume 4: Tipsy, VOS Uitgeverij en KSBooks, ISBN 978 908285693-4